Myślą przewodnią tych przedsięwzięć było przekazanie młodzieży treści edukacji komunikacyjnej w formie zabawy, ekspresji plastycznej i technicznej. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać do tego, że bezpieczeństwo na drodze jest inwestycją we własne życie. Nadrzędnym celem zajęć i imprez było przygotowanie uczniów do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, bowiem aby zwiększyć bezpieczeństwo młodzieży trzeba przede wszystkim kształtować ich postawy. Propagować poszanowanie prawa i partnerstwo na drodze. Przeprowadzanie podobnych akcji ma przybliżać i utrwalać w młodych ludziach, bądź, co bądź - przyszłych kierowcach, pożądane na drodze zachowania.
PROJEKT EDUKACYJNO – PRWEWENCYJNY DLA I KLAS w Gimnazjum nr 4 w Rumi
„Bezpieczeństwo na drodze, to nie przypadek”.
Opracowała: nauczyciel techniki i informatyki Beata Kryża
W roku szkolnym 2003/2004 odbył się, w Gimnazjum nr 4 w Rumi, cykl zajęć i imprez propagujących ideę bezpieczeństwa wśród młodzieży tematycznie związanych z hasłem roku: „Bezpieczeństwo na drodze, to nie przypadek”.
Myślą przewodnią tych przedsięwzięć było przekazanie młodzieży treści edukacji komunikacyjnej w formie zabawy, ekspresji plastycznej i technicznej. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać do tego, że bezpieczeństwo na drodze jest inwestycją we własne życie. Nadrzędnym celem zajęć i imprez było przygotowanie uczniów do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym, bowiem aby zwiększyć bezpieczeństwo młodzieży trzeba przede wszystkim kształtować ich postawy. Propagować poszanowanie prawa i partnerstwo na drodze. Przeprowadzanie podobnych akcji ma przybliżać i utrwalać w młodych ludziach, bądź, co bądź - przyszłych kierowcach, pożądane na drodze zachowania. Uczniowie naszego Gimnazjum, wcześniej Szkoły Podstawowej nr 7 w Rumi, od kilku lat uczestniczą w międzyszkolnym turnieju bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszelkie podjęte działania, które tu opisuję miały przede wszystkim propagować ideę świadomego uczestnictwa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz wyłonić najlepszych uczniów do drużyny reprezentującej naszą szkołę w międzyszkolnym turnieju BRD.
Celem imprez było: 1. Propagowanie idei świadomego bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2. Popularyzowanie zasad i przepisów ruchu drogowego 3. Kształtowanie nawyków właściwego zachowania się na drodze zarówno w charakterze pieszych jak i kierujących 4. Popularyzowanie roweru jako środka transportu, a także rekreacji i sportu 5. Uzyskanie karty rowerowej
Imprezy i zajęcia posiadały różnorodną formę i prowadzone były różnymi metodami aktywizującymi tak, aby poruszana tematyka była atrakcyjna i ciekawa dla młodzieży. Uczniowie mogli wykazać się umiejętnościami technicznymi i plastycznymi oraz wiedzą z zakresu Ruchu Drogowego, jak również sprawnością fizyczną pokonując tor przeszkód podczas Szkolnego Turnieju BRD.
Obyły się również imprezy towarzyszące, które dopełniły i wzbogaciły całe to przedsięwzięcie, a były to:
1. Prezentacja szkolnego księgozbioru tematycznie związanego z Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego. Biblioteka szkolna podejmując akcję BRD, ogłosiła konkurs wśród czytelników na: „najlepszego szaradzistę roku”, przygotowała krzyżówki, szarady i rebusy 2. Prelekcja wygłoszona dla klas I przez st. sierż. Mariusza Madzińskiego z prewencji Policji w Wejherowie, który przestrzegał młodych uczestników ruchu drogowego przed czyhającymi niebezpieczeństwami na drodze. 3. Wydanie specjalne gazetki szkolnej „Ogryzek” poświęcone bezpieczeństwu młodzieży, a w nim między innymi wywiad przeprowadzony z Naczelnikiem sekcji prewencji komisariatu Policji w Rumi – komisarzem M. Dybikowskim.. 4. Opracowanie gazetki ściennej pt. „Historia jednośladów”, – której celem było zapoznanie uczniów z historią techniki i komunikacji oraz poznanie sławnych wynalazców i konstruktorów.
Zamierzone osiągnięcia:
Uczeń powinien:
- umieć bezpiecznie poruszać się w drodze do i ze szkoły - poprawnie ustalić kolejność przejazdu przez skrzyżowanie różnego rodzaju - rozróżniać i poprawnie interpretować znaczenie znaków i sygnałów drogowych - poprawnie rozwiązywać testy i krzyżówki - korzystać z programów komputerowych - korzystać z Kodeksu Ruchu Drogowego
KILKA REFLEKSJI KOŃCOWYCH.
Nauczyciele, jak i uczniowie pozytywnie ocenili przygotowane imprezy. W swoich opiniach podkreślali zróżnicowanie form i metod, które angażowały bardzo dużą liczbę uczniów, przekazanie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa na drodze w interesujący sposób oraz dostarczenie odbiorcom przeżyć estetycznych. Uczniom najbardziej podobała się forma Quizu, gdzie przedstawiciele wszystkich klas I mogli zmierzyć się z „rywalami”, walcząc o miejsce w drużynie reprezentującej naszą szkołę w międzyszkolnym turnieju BRD. Atrakcję stanowiły również nagrody rzeczowe ufundowane przez Radę Rodziców dla trzech najlepszych zespołów oraz dla uczniów biorących udział w konkursach indywidualnych: plastycznym i technicznym. Należy cieszyć się z faktu, że młodzież wykazała tak wielkie zainteresowanie problemem bezpieczeństwa na drodze i w pełni uświadamia sobie jego ważność. Tym bardziej, że z przeprowadzanych przeze mnie badań wśród uczniów klas I, które pozwalają mi zdiagnozować stan wiedzy i kwalifikacji uczniów w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz określić oczekiwania młodzieży wynika, że znaczna część osób badanych nie posiada dokumentu uprawniającego do jazdy rowerem po drogach publicznych. Wskazane jest, zatem pogłębianie a także aktualizowanie wiedzy i umiejętności młodzieży gimnazjalnej w tym zakresie oraz kształtowanie postaw i nawyków zapewniających bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Metody ewaluacji osiągnięć uczniów:
1. testy teoretyczne 2. testy praktyczne (sprawnościowy tor przeszkód) 3. testy komputerowe 4. obserwacja pracy uczniów 5. konkurs – Quiz z wiedzy o BRD 6. ankiety anonimowe – „Diagnoza kwalifikacji i oczekiwań uczniów”
|